- Bedriften har lykkes i å gjøre solenergi enkelt og tilgjengelig for alle, og er i særklasse når det gjelder markedskommunikasjon, sa styreleder Bjørn-Yngve Kinzler Eriksen i Norsk solenergiforening under utdelingen av prisen.

- Årets prisvinner har bidratt betydelig til å løfte solstrøm fra å være et tema kun for spesielt interesserte, til å bli et samtaleemne også blant “folk flest” , sa Eriksen.  - Gjennom sin store gjennomslagskraft, har Otovo bidratt til at solenergi i økende grad blir ansett for å være aktuelt på norske bygg , det være seg i privatsektoren eller i næringsbyggsektoren, sa Eriksen. - Dette har vært med på å gi hele solenerginæringen et løft. I tillegg har virksomheten vært aktivt engasjert i arbeid internt i bransjen rettet mot forbedrede rammevilkår for solenergi og tydelige retningslinjer for trygg utbygging. 

- Tusen takk for prisen, det er en hyggelig dytt i ryggen. Vi har siden starten blitt løftet av alle de gode tilbakemeldingene vi har fått fra kundene våre, og takker for at også Solenergiforeningen oppmuntrer oss til å fortsette arbeidet med å gjøre solenergi så lett at alle klarer å kjøpe det på nett, sa Otovo-gründer og produktdirektør Simen Fure Jørgensen som mottok prisen på vegne av Otovo. - Vi er nå på vei ut i Europa og skal satse i nye markeder. Da er det veldig fint ha med seg denne prisen fra vår hjemmebane.

Prisen "Årets solstråle" ble delt ut for første gang i 2013. Tidligere mottakere av prisen er blant annet Solenergi Fusen, Statsbygg og Obos.