Dette melder Aspelin Ramm Eiendom.

Plassbesparende roboter på lageret, gjenbruk av materialer, bikuber og regnvannsreservoar er andre grep i det effektive og klimavennlige nybygget som i løpet av de nærmeste ukene skal fylles med folk og varer. Her er allerede Moteks nye proffbutikk og opplæringssenter, i tillegg til fire etasjer med kontorer og et 10 000 kvadratmeters lager med robotstyrt AutoStore-system.

Det startet med at verktøyleverandøren Motek vokste ut av sitt tidligere bygg i Alf Bjerckes vei, før Aspelin Ramm i 2018 tok beslutningen:  De ville bygge nytt – med svært høye ambisjoner for både effektiv logistikkteknologi og strenge klimakrav.

Resultatet er et logistikkbygg i særklasse, miljøsertifisert til BREEAM Excellent, og oppført på en fossilfri byggeplass med smart ombruk av både stål, betong, fliser og installasjoner.

Mer enn bare prestisjeprosjekter

– Når det handler om å bygge bærekraftig, så brenner vi ikke alt kruttet på noen utvalgte, urbane prestisjeprosjekter. Den tiden er forbi. Nå må vi bygge grønt overalt, også i komplekse produksjons- og logistikkbygg som dette, sier Kenneth Dahlgren.

Han er sjef for byutvikling og samfunn i Aspelin Ramm, leder av selskapets bærekraftsgruppe – og fornøyd med at de strenge kravene i BREEAM Excellent-sertifiseringen er innfridd også i dette bygget.

– Vi bygger etter disse kravene i alle våre nybygg, men det krever helt klart mer å løse dette i et produksjonsbygg med så mange spesialiserte funksjoner.

Randi Lunke i Insenti har vært Aspelin Ramms miljørådgiver i prosjektet, og er spesielt fornøyd med løsningene som det store, grønne taket bidrar med, både med tanke på vannhåndtering og energiproduksjon.

Randi_Lunke_Kenneth_Dahlgren_Foto_Geir-Anders_Rybakken_Ørslien.jpg
Randi Lunke og Kenneth Dahlgren på personalterrassen. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– Vi vet at Oslos kommunale ledningsnett for vann- og avløp ikke lenger har kapasitet til å takle belastningen under kraftige regnskyll, noe som fører til oversvømmelser. Derfor har vi et av Norges største grønne tak som tar i mot regnvannet, og ikke bare forsinker det på vei ned mot bakken og avløpssystemet, men som også har en egen tank som lagrer mye av det for vårt eget bruk.

Sparer tusenvis av liter drikkevann

Regnvannsreservoaret brukes til å vanne det grønne taket i tørre perioder, og til egne vannkraner for spyling og rengjøring av uteområdene. På denne måten unngår bygget å bruke drikkevann til slike funksjoner.

– Drikkevann er en verdifull ressurs, og vi vil bidra til å spare der vi kan, sier Randi Lunke.

Oppe på taket er det ikke bare grønt. Der er det også en ny solcellepark som kan dekke et årlig forbruk på 220 000 kwh, og bli en viktig energikilde for det nye bygget. På lasterampene installeres det også åtte hurtigladere som kan lade de store bilene som leverer og henter varer. 

– Vi ønsker å være en pådriver i overgangen til en utslippsfri varetransport, og har med god støtte fra Klimafondet i Oslo kommune fått på plass hurtigladere som kan brukes av elektriske vare- og lastebiler mens de laster og losser varer fra lageret, sier Lunke.

Sirkulære løsninger

De to opprinnelige byggene på tomta er revet, men mye er fremdeles med. Gamle fasadeplater og terrazzoheller fra trappene er nå blitt vakre heller på uteplassen, sykkelstativet er bygget av ombrukte stålbjelker og betongen fra vegger og gulv ble viktig fyllmasse for grunnarbeidene.

Sykkelstativ_Alf_Bjerckes_vei_Foto_Geir_Anders_Rybakken_Ørslien.jpg
Sykkelstativet er bygget av ombrukte stålbjelker. Foto: Aspelin Ramm

Kenneth Dahlgren understreker at høye klimaambisjoner alene ikke er nok. Bygget har fem etasjer med kontorer, opplæringsfasiliteter og Moteks egen proffbutikk; og de ansattes arbeidshverdag har hatt høyeste prioritet.

– Når vi bygger med kvalitet i alle ledd, betyr det også at dette blir et godt sted å jobbe – med et godt inneklima i lyse og romslige lokaler, der det skal være lett å trives. Det har vi fått her.