Elkem Bremanger i Sogn og Fjordane produserer silisiumbaserte produkter. Disse blir frembrakt i smelteverkets tre moderne smelteovner, og blant det som leveres herfra er Silgrain. Silgrain omgir oss nesten over alt, og brukes blant annet i mange mobiltelefoner, som for eksempel iPhone.

- Vi pleier å si at det er fem prosent Elkem Bremanger i en iPhone, sier vedlikeholdsansvarlig Johnny Røys ved Elkem i Bremanger i en pressemelding fra Tools.

Hos Elkem går produksjonen kontinuerlig. Det stiller naturlig nok også høye krav til elektromotorene på verket. Den nye motoren til Elkem har en virkningsgrad på 96,9 prosent ved 100 prosent belastning. Motoren skal gå 24 timer i døgnet, og brukes på et røykavsug som transporterer tapperøyk fra en av verkets smelteovner.

Tenker bærekraft

- Denne motoren er en høyeffektiv IE4-motor. Dagens krav er IE3, noe som vil si at Elkem har gjort et motorvalg som tilfredsstiller energiforbrukskrav fra norske myndigheter som ikke vil tre i kraft før i 2019, forteller Erik Solheim hos Tools i Førde, som har levert motoren. Elektromotoren har en effekt på 132 kW og veier over 1,3 tonn.

Erik Solheim (t.v.) fra Tools sammen med Steinar Midtbø, Johnny Røys og Ronny Førde fra Elkem. Foto: Ove Juklestad

- Vi har et stort fokus på energisparing og å få ned forbruket av energi hos oss. Denne nye motoren skal redusere antall kilowatt brukt, og dermed også vårt energiforbruk, forteller Johnny Røys.

Elkem jobber for å fremme ny teknologi for produksjon av metaller og materialer, og for å utvikle nye innovative produkter for en bærekraftig fremtid. I tillegg til et betydelig redusert energiforbruk, gir en motor med høy virkningsgrad også lavere driftskostnader og ikke minst et mindre CO2-avtrykk.

- Vi er opptatte av miljø og har klare mål på dette i våre retningslinjer. Vi bruker fornybar vannkraft som energikilde, men et smelteverk bruker mye kraft, og Elkem Bremanger har klare mål om at kraftforbruket skal reduseres. Denne motoren vil gi høyere effektivitet på maskinene våre, som igjen fører til redusert kraftforbruk og en mer bærekraftig utvikling, sier Røys.

Mer enn bare innkjøpspris

Ved kjøp av elektromotor har innkjøpere i industrien tradisjonelt kun hatt fokus på selve innkjøpsprisen. Men innkjøpsprisen er bare en liten del av et større bilde, og Erik Solheim i Tools er glad for at Elkem har skjønt nettopp dette.

- Vi ønsker å flytte fokuset til hva det faktisk koster å drifte motoren i løpet av hele dens forventede levetid. Gjennom beregninger sammen med vår partner Momentum og deres verktøy, bruker vi kundens tallgrunnlag, og tar med parametere som for eksempel energipris, antall driftstimer per år og forventet levetid, sier Solheim og fortsetter: – I de fleste tilfeller er faktisk innkjøpsprisen en så liten del av den totale levetidskosten at det ikke er grunnlag for å vektlegge dette.

Viktig optimalisering

Solheim forteller at Elkems nye IE4-motor koster mer i innkjøp enn en IE3-motor med lavere virkningsgrad, men at i løpet av enhetens levetid vil den likevel bli vesentlig rimeligere på grunn av lavere strømforbruk.

- Prisforskjellen på IE4 kontra IE3 vil være tilbakebetalt på 3,5 år på grunn av redusert strømforbruk. I tillegg kommer vi til å få nye reimdrifter som gjør at vi sparer mer. Estimatet er en besparelse på ytterligere minimum tre prosent ved optimalisering av drifter og reimoverføringer, sier Røys.