- Elektrisitet og hydrogen er fremtiden. Vi vil i stor grad selv produsere strømmen fra egne solcelleanlegg. Vi ønsker å være en spydspiss og pådriver for introduksjon og bruk av miljøvennlig teknologi og innen få år ha realisert ambisjonen vår om fornybart drivstoff i hele bilflåten vår, sier administrerende direktør Jørn Arvid Endresen i Asko Midt-Norge.

Asko er en av landets største transportbedrifter, med 600 lastebiler på veiene over hele landet. Hydrogenet skal produseres fra solceller montert på taket til Asko Midt-Norge i Trondheim, og vil lagres i en egen tank på anlegget. Denne hydrogenpiloten skal testes ut i perioden 2017-2019 på 4 hydrogenbiler og 10 trucker for intern logistikk.

Meget viktig prosjekt

Enova bidrar til prosjektet gjennom å støtte Askos investeringer i kjøretøy og hydrogenproduksjonsanlegg med i overkant av 19,6 millioner kroner.

- Asko er blant de ledende i miljøarbeidet innen landtransport i Norge, og viser nok en gang at de ligger langt fremme på uttesting og innfasing av ny og miljøvennlig teknologi. Hydrogen er et svært interessant alternativ til fossilt drivstoff i landtransport, spesielt for busser og lastebiler som kjører over lengre distanser, hvor batteridrift er mindre hensiktsmessig, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Kvam tror Asko-prosjektet kan bli meget viktig på lang sikt. – Det er i dag begrenset kunnskap om hvordan hydrogendrevne lastebiler vil fungere under ekte og tøffe norske forhold. Dette prosjektet vil bidra til å bygge den kunnskapen, både hos Asko og andre aktører i inn- og utland. Lykkes dette prosjektet, vil det derfor åpne muligheter for å ta i bruk mer hydrogen i landtransporten, sier Kvam.

- Vi er takknemlige for investeringsstøtten vi har fått fra Enova, som gir oss mulighet til å realisere prosjektet i samarbeid med SINTEF, sier Endresen i Asko.