Dette melder Energi Norge. Elektrifisering av de 52 strekningene vil kreve nettinvesteringer på rundt 930 millioner kroner og fergeinvesteringer på omlag 1,7 milliarder kroner frem mot 2030. Kraftnæringen investerer allerede fem-seks milliarder kroner i distribusjons- og regionalnettet årlig.

Kraftbehovet vil være i underkant av en kvart terawattime, 0,2 prosent av Norges årlige kraftproduksjon, ifølge Energi Norge.

Syv av ti fergestrekninger i rapporten kan elektrifiseres med en tiltakskostnad under 1 100 kroner per tonn, og faller dermed innenfor tiltak som den statlige Klimakur-rapporten har anbefalt at må gjennomføres for å nå klimamålene i 2020.

- Dette er et viktig signal til staten og fylkeskommunene om å legge inn krav om elektrifisering i nye anbud, til regjeringen om å se på nye tilskuddsordninger, for eksempel gjennom Enova, og til rederiene om å gjennomføre tiltak der det allerede er lønnsomt, sier administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge.

Elektrifisering av de 52 strekningene, som alene står for 2 400 fergeturer daglig, kan redusere årlige norske klimagassutslipp med 155 000 tonn. Det utgjør 40 prosent av det samlede utslipp fra fergetrafikken. De analyserte strekningene har en overfart på mindre enn en halv time, samt enkle anløp og værforhold.

- Norge har rik tilgang på fornybar energi, en fremragende verftsindustri og mange fjorder som skal krysses hver dag. Her har vi mulighet til å gå foran internasjonalt med god klima-, nærings- og samferdselspolitikk, fastslår Ulseth.