Dette skriver Novap på sine nettsider.

Miljøstiftelsen ZERO, Naturvernforbundet, Norsk Varmepumpeforening (NOVAP), NHO Elektro og Elektroforeningen inviterte tirsdag 27. mai til frokostmøte om de nye analysene. Både THEMA Consulting og CMS Kluge konkluderte med at regjeringen bør stanse prosessen med Norgespris og heller utrede bedre, alternative løsninger grundigere.

Norgespris: Dyrest, dårligst for klima og forbruker

Svend Boye fra THEMA Consulting la frem en fersk analyse som sammenlignet ulike strømstøttemodeller:

• Regjeringens "Norgespris" kombinert med dagens strømstøtte

• Fast månedlig kompensasjon kombinert med dagens strømstøtte

• Kun fast månedlig kompensasjon

Ifølge THEMA er regjeringens forslag om "Norgespris" det dyreste og dårligste alternativet på sikt. Hovedårsaken er at modellen kraftig svekker insentivene for energieffektivisering.

– Dette vil føre til høyere strømforbruk enn nødvendig, som igjen betyr økte markedspriser for strøm, et større behov for kostbar og unødvendig utbygging av strømnettet, og det vil gjøre det vanskeligere å nå våre klimamål, forklarte Boye under presentasjonen.

En ren kompensasjonsordning, der husholdninger mottar en fast månedlig støtte uavhengig av forbruk, fremheves av THEMA som et vesentlig bedre alternativ. Denne modellen påvirker i mindre grad strømprisen i markedet, belønner energieffektivisering og minimerer behovet for kostbar nettutbygging.

Illustrasjon: THEMA Consulting Group

Advarer: Norgespris sannsynligvis i strid med EØS-retten

Clemens Kerle, partner i det internasjonale advokatfirmaet CMS Kluge, presenterte deres juridiske analyse av Norgespris-forslaget opp mot EØS-avtalens statsstøtteregelverk.

Clemens Kerle fra CMS Kluge la frem deres juridiske vurdering av Norgespris. FOTO: Linn Kise/Elektroforeningen
Clemens Kerle fra CMS Kluge la frem deres juridiske vurdering av Norgespris. FOTO: Linn Kise/Elektroforeningen

Konklusjonen var en sterk advarsel: Norgespris, slik den er foreslått, er sannsynligvis i strid med Norges EØS-rettslige forpliktelser.

– Ordningen risikerer å bli ansett som ulovlig statsstøtte, og vi er overrasket over at dette ikke er grundigere utredet av departementet i forkant, sa Kerle. Han pekte på at en slik ordning burde vært notifisert til ESA (EFTAs overvåkningsorgan) før den ble foreslått for Stortinget.

– Bekrefter våre advarsler – Stortinget må si nei

Norsk Varmepumpeforening har lenge jobbet aktivt for å synliggjøre de negative konsekvensene Norgespris vil ha for energieffektivisering, forbrukere og det grønne skiftet.

– Analysene fra THEMA og Kluge bekrefter det vi har sagt hele tiden, sier Rolf Iver Mytting Hagemoen, daglig leder i NOVAP.

– Både dagens strømstøtte og forslaget om Norgespris har to grunnleggende feil: De belønner ikke strømsparing, energieffektivisering og energifleksibilitet, sier Rolf Iver Mytting Hagemoen, daglig leder i NOVAP. Foto: Novap
– Både dagens strømstøtte og forslaget om Norgespris har to grunnleggende feil: De belønner ikke strømsparing, energieffektivisering og energifleksibilitet, sier Rolf Iver Mytting Hagemoen, daglig leder i NOVAP. Foto: Novap

– Både dagens strømstøtte og forslaget om Norgespris har to grunnleggende feil: De belønner ikke strømsparing, energieffektivisering og energifleksibilitet. Og de er dypt urettferdige, da de som har høyest forbruk, ofte de med høyest inntekt og store boliger, får mest penger av staten, sier han.

I sitt høringssvar til Energi- og miljøkomiteen som skal behandle Lov om Norgespris og strømstønad til husholdninger, understreket NOVAP flere kritiske punkter:

  1. Mangelfull utredning: Lovforslaget lider av vesentlige mangler i konsekvensvurderingene og er ikke i samsvar med kravene i utredningsinstruksen.
  2. Undergraver energi- og klimamål: Innføringen av Norgespris vil direkte motvirke Stortingets mål om å redusere strømforbruket i bygg med 10 TWh innen 2030. Dette vil gjøre det vanskeligere å oppfylle Norges klimaforpliktelser for 2030 og øke presset for nedbygging av natur til ny kraftproduksjon.
  3. Negative konsekvenser for næringsliv og samfunnsøkonomi: Innføringen av Norgespris vil føre til høyere og mer volatile strømpriser for næringsliv, industri, norske kommuner og våre naboland.
  4. Svekket begrunnelse og uheldig sosial profil: Det er godt dokumentert at de mest ressurssterke husholdningene i størst grad benytter seg av ordninger som krever et aktivt valg og egeninnsats. Dette øker risikoen for at de som kanskje trenger ordningen mest, i mindre grad vil få Norgespris.

NOVAP anmoder derfor Stortinget om å stemme nei til forslaget om å innføre Norgespris.

– I stedet bør regjeringen utrede strømstøttemodeller som ikke er direkte koblet til husholdningenes strømforbruk, og som samtidig styrker insentivene til energieffektivisering og lokal energiproduksjon, sier Hagemoen.