Regjeringen varslet under lanseringen av Strategi for leverandørindustrien til havvind i august 2025 at den i løpet av 2026 ville legge frem en plan for veien videre for havvind i Norge. Innspillet som nå er levert, peker på hva som må til for å lykkes både med de neste prosjektene og med den langsiktige utviklingen av havvind som ny industri.

– Skal Norge lykkes med havvind, må vi ha en plan som kombinerer klima- og kraftbehov med industriutvikling, arbeidsplasser og ringvirkninger. Det vil styrke både gjennomføringskraften og legitimiteten til satsingen, sier organisasjonene.

Innspillet bygger på arbeidet i en partssammensatt arbeidsgruppe som ble etablert i januar 2026. Gruppen har hatt representanter fra organisasjonene i arbeidslivet, havvindutviklere og leverandørbedrifter. Målet har vært å samle partene om et felles ståsted for den norske havvindsatsingen og gi regjeringen konkrete anbefalinger for veien videre.

Organisasjonene bak innspillet er Landsorganisasjonen i Norge (LO), Fellesforbundet, Forbundet Styrke, EL og IT Forbundet, Fornybar Norge, Norsk Industri, NHO, Norges Rederiforbund og Offshore Norge.

– Norge trenger mer kraft til industriutvikling, klimaomstilling og digitalisering. Havvind kan levere store mengder fornybar kraft fra 2030 og fremover, som er det tidspunktet hvor Norge ellers vil nærme seg et kraftunderskudd. Uten havvind vil vi se høyere kraftpriser og redusert verdiskaping i Norge. Derfor gir vi nå et felles innspill til havvindsatsingen fremover, sier Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO.

– Vi trenger mer kraft for omstilling og utvikling av arbeidsplassene våre. Havvind gir leverandørindustrien vår flere bein å stå på, sier Kine Asper Vistnes, leder i LO.

Last ned innspillsnotatet her!