Dette sier Kari Asheim, fagansvarlig transport i Zero.
- Regjeringen satser på de spreke bilene med høye utslipp, i stedet for å straffe utslipp og belønne biler med skikkelig lave utslipp. Den store budsjettvinneren av bilene i regjeringens budsjett er store, spreke SUV-er med ladeport. Regjeringen fjerner effektavgiften og strammer litt inn på CO2-avgiften for biler. Samlet er grepet ikke i nærheten av å vri bilparken over på miljøvennlige biler, sier hun i en pressemelding.
- Regjeringen fremmer i stedet biler som seiler under falskt flagg og gir seg ut for å være miljøvennlige, men som egentlig har svært høye utslipp, sier Asheim. Budsjettvinnerne i statsbudsjettet er Audi Q7 ladbar hybrid og Volvo XC90 ladbar hybrid. Begge er typegodkjent med svært lave utslipp, men har vist seg å ha høye utslipp i virkeligheten. Volvoen har nesten fire ganger så høye utslipp som oppgitt og Audien har mellom 2 og 3 ganger så høye utslipp som oppgitt.
- Disse bilene har ingenting i miljøkategorien å gjøre. Likevel får de 100 000 og 130 000 kroner i reduserte avgifter. Snakk om skivebom!, sier Kari Asheim.
Også ikke-ladbare biler blir billigere med regjeringens avgiftsforslag. Du skal ha skikkelig høye utslipp og svak motor for å komme dårlig ut med dette budsjettforslaget, sier Asheim. Biler med utslipp langt over gjennomsnittet blir billigere. De gode miljøbilene får ikke noen endringer i avgifter direkte, men får i praksis redusert konkurransekraft i markedet, siden forurensende alternativer får store avgiftslettelser.
- Regjeringen skyver foran seg det å gjøre skikkelige grep på bilavgiftene og oppfordrer forbrukerne til å velge miljøfiendtlige biler. Dette er et av forbrukernes aller viktigste og største kjøp, og de bilene regjeringen nå oppfordrer folk til å kjøpe skal rulle på veiene våre i 20 år framover. Om ikke lenge kommer vi til å riste på hodet av dette, sier Asheim.
Liten elbilseier
Et lyspunkt i budsjettet er at regjeringen etablerer en nasjonal regel om at nullutslippsbiler aldri skal betale mer enn halv pris for parkering, ferger og bompenger, og at de beholder momsfritaket til 2020.
- Dette har Zero arbeidet lenge for å få til. Når regjeringen nå sikrer varige elbilfordeler gir de alle dagens og kommende elbilister den tryggheten de trenger for å gjøre miljøvennlige bilvalg. Bare synd de samtidig gjør det billig å kjøre store bensin- og dieselsluk, sier Asheim.