Dette melder Fjord1 og Eco-1 i en pressemelding.

- 2G Marine er en fornybar diesel som har lengre holdbarhet enn fossil diesel, bedre vinteregenskaper og også gir stor reduksjon i lokale utslipp av NOx og svovel. Med bakgrunn i Stortingets krav til lav- og nullutslippsteknologi i framtidige ferjeanbud,er dette et svært viktig steg for Fjord1, forteller regionleder Tor Kristoffersen.

- Fjord1 AS skal være den sikreste og mest attraktive leverandøren av miljøvennlige ferjetransport for våre kunder, oppdragsgivere og samarbeidspartnere. Dette er derfor en viktig milepæl for selskapet.

- Samarbeidet mellom Fjord1 og Eco-1 har pågått siden mars, og har inkludert viktige utslipps- og driftstester gjennomført av Gas & DieselPower og Mitsubishi. Aldri før har noen tatt steget helt ut med biodrivstoff, sier daglig leder i Eco-1 Geir H. Ingeborgrud.

- Det har vært gjennomført korte testperioder og lavinnblandinger på ferjesamband i Europa tidligere, men ingen har tatt steget til hundre prosent biodrivstoff slik Fjord1 nå gjør. Derfor er denne lanseringen og samarbeidet mellom Fjord1 og Eco-1 historisk, sier Ingeborgrud.