- Viser smilefjeset for varmepumpen et grønt fjes når du kommer om morgenen, så er den i orden, sier Kjell Krüger i Esave AS.

Esave står bak prosjektet “IoT-baserte energitjenester ”sammen med Møller Eiendom, Intunor, Hundholmen Byutvikling , FDV-web og NAF gårdene. Resultatene i prosjektet skal legges frem cirka 1. mai.

- En varmepumpe må gå, ikke stå. Hvem vet i dag hvor mange varmepumper i Norge, som står på grunn av for høy returtemperatur. Dette bør man ha en kontroll på i resepsjonen. Når man kommer inn om morgenen, vil du vite dette. Ser du et rødmende smilefjes, er dialogen mellom eier og leietaker i gang, og jakten på personen som kan fikse dette har startet, sier Krüger.

Stikkordet er tillit

- Søkelyset i prosjektet er eie/leie-forholdet. Der er stikkordet tillit. Har man tillit, er det lettere å gjennomføre tiltak og å finansiere energiprosjekter, sier Krüger. 

- Tillit bygger på felles informasjon. Hvis en part har en annen informasjonstilgang enn den andre, kan det raskt oppstå mistanke og vanskelige dialoger.

Tilbake på 70-tallet hadde vi en enkel informasjonshverdag. 

- Vi hadde en stikkontakt, en kraftleverandør og kanskje olje og elektrisitet, og det var stabile leiekontrakter, sa Krüger.

- I dag har vi en mye vanskeligere energihverdag. Vi har mange energikilder og mange energibærere, sier Krüger. 

- Vi ser nå at hvis vi skal ta med energiuttaket til elbilladeren i kjelleren, så får ET-diagrammet problemer.

Han sier at løsningen som de foreslår, er å forlate det gamle byggperspektivet, og prøve å definere energiobjekter som en del av bygget. Det kan være ventilasjon, varme, belysning, varmepumper og elproduksjon fra solceller.

Dette er et utdrag av en sak som du i sin helhet finner i EnergiRapporten nr. 5/2020. Du kan bestille abonnement på EnergiRapporten her!