- Vi går fra 22 000 til 85 000 kvadratmeter, og får en oversiktlig og moderne ny flyterminal, hvor det blir enkelt å finne frem, samtidig som det blir plass til et bredere utvalg av tjenester. Den nye terminalen har kapasitet til inntil 10 millioner passasjerer, sier Christel Øen, kommunikasjonssjef for T3 i Avinor i en pressemelding.

Kontraktssummen på cirka 17,7 millioner norske kroner inkl. mva omfatter installasjon og idriftssettelse av byggautomasjonsanlegget som dekker den nye terminalen på cirka 63 000 kvadratmeter. Avinor har fokus på energieffektivitet, og ønsker å redusere energibruken med 20 prosent i forhold til det som er vanlig i tradisjonelle bygg med tilsvarende bygningsmasse. Prosjektet er relativt komplekst i forhold til både størrelse, tidsplan og ulike typer underleveranser.

Schneider Electrics leveranse starter omgående. Anlegget skal være klart for prøvedrift ultimo desember 2016, og overleveres i mai 2017.

Leveransen inkluderer Schneider Electrics SmartStruxture, en fullintegrert løsning som består av både soft- og hardware - kombinert med installasjonstilpasning og service. For å optimalisere nytten av innsamlede data fra byggautomasjonsanlegget, er også softwaren Building Analytics integrert. Programvaren sørger for beslutningsstøtte og enklere prioritering av tiltak for optimal energibruk og lønnsom byggdrift.