Dette sier Anders Kirsebom, konserndirektør for regionale lufthavner i Avinor, ifølge en pressemelding.
Fagernes lufthavn, Leirin ble lagt ned i 2018 da det over tid viste seg at det ikke var trafikkgrunnlag for kommersiell drift. Flyplassen har ligget til salgs siden pålegg om vedlikehold utløp i 2021, men ingen seriøse interessenter har meldt seg. Per i dag er det ingen kommersiell aktivitet på Leirin, kun småflyaktivitet i regi av den lokale flyklubben. Dersom flyplassen skulle re-sertifiseres for kommersiell flytrafikk igjen, ville det kreve store investeringer, anslagsvis 200 millioner kroner.
– Solcellepark har hele tiden vært Avinors foretrukne alternativ for Leirin. Rullebanen er såkalt grått areal som allerede er nedbygd og regulert, så etableringen innebærer ingen ny nedbygging av natur. Parken vil bidra til ny kraftproduksjon som er nødvendig for næringsutvikling. Det er også potensiale for lokal verdiskaping gjennom mulige lokale oppdrag innen utbygging, drift og vedlikehold, sier Kirsebom.
Solcelleparken skal etableres på området innenfor gjerdet på lufthavnen, Avinor vil kunne leie ut areal på parkeringsplassen til landingsplass for helikopter dersom beredskapsetatene søker dette.
Produksjon om tre til fire år
– Vi er stolte over å ha blitt valgt av Avinor som foretrukken samarbeidspartner i dette viktige prosjektet, og at Valdres Energi har lyst til å være med oss. I dette prosjektet skal vi sammen finne ut hvordan vi kan etablere et lønnsomt solkraftprosjekt på et areal som allerede er preget av tekniske inngrep, såkalt gråareal. Prosjektorganisasjonen settes nå og vil raskt gå i gang med å identifisere mulige fysiske utforminger av solkraftverket og sikre fornuftig nettilknytning. Om vi finner gode løsninger sammen med myndigheter og partnere vil prosjektet kunne produsere fornybar kraft om tre til fire år. I så fall håper vi at vi kan utvikle mellom 20 og 35 GWh, sier Solveig Ulseth, som leder prosjektutviklingsavdelingen i Aneo.