– Hvis vi mener alvor med å skape et bærekraftig samfunn, må vi begynne å bruke de råvarene vi allerede har, om og om igjen. Vi ønsker at materialer fra utrangerte dekk skal erstatte råoljen som benyttes i produksjonen av nye dekk, og satser derfor på avansert teknologi for å få til dette, sier Øystein Lystad, prosjektansvarlig i Ragn-Sells.
Pyrolyseteknologi gjør det mulig å bryte ned gummien til råvarer som kan brukes på nytt. Dermed forhindres CO₂-utslipp på flere måter: Råvarene kan erstatte fossile alternativer, samtidig som de utrangerte dekkene ikke går til forbrenning.
Målet er at dekkprodusenter skal kunne øke andelen resirkulerte råvarer i produksjonen av nye dekk. Råvarene som er resultatet av pyrolysen, såkalt pyrolyseolje og kimrøk (carbon black), kan også brukes i for eksempel asfalt der kvalitetskravene er lavere. Dette vil også bidra til reduserte utslipp og mindre utvinning av råolje.
– Ragn-Sells har lovet å bidra med sirkulære løsninger som sikrer at minst to millioner tonn CO₂-utslipp unngås innen 2030. Å lage ny råvare av gamle dekk er et viktig steg på veien, sier Pål Hansen, administrerende direktør for Ragn-Sells Dekkgjenvinning.
Omtrent 140 000 tonn dekk som har rullet ferdig på veiene, samles hvert år inn i Norge og Sverige. Den vanligste bruken av dekkgummi er forbrenning, ofte for å utvinne energi til sementproduksjon. En utvidet satsing på pyrolyse har derfor potensiale til å spare store mengder utslipp.
– Det er sammen med andre at vi på best mulig måte skaper nye sirkulære løsninger. Samarbeidet med Inrigo lar oss utnytte avfall som tradisjonelt har hatt store utfordringer med tanke på materialgjenvinning, sier Pål Hansen.
Pyrolyse innebærer at dekkgummi varmes opp til høye temperaturer i et oksygenfattig miljø, noe som fører til at materialet brytes ned og de ulike råvarene kan tas vare på. I tillegg dannes gass som gjenbrukes som energikilde for pyrolyseprosessen.
Samarbeidet mellom Ragn-Sells og Inrigo er i dag i pilotfasen og vil gradvis bli skalert opp det neste året. Prosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge, landets program for å fremme bærekraftig vekst i norsk næringsliv.