Dette melder EPSI Rating Norge.
EPSI har nettopp lagt frem sin 15. studie av strømbransjen i Norge og har intervjuet nesten 3000 privat- og bedriftskunder over hele landet for å forstå hvordan kundene vurderer sine strømselskaper.
Til tross for at strømprisene i 2024 er betydelig lavere enn foregående år, viser undersøkelsen at kundetilfredsheten i både privat- og bedriftsmarkedet er uendret sammenlignet med fjoråret. Studien viser likevel at det i dag er færre kunder som vurderer å bytte strømselskap.
– Dette kan tyde på at mange opplever at selskapene har blitt mer like, og at de derfor er usikre på om det å bytte leverandør har noe for seg, sier Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge.
Undersøkelsen viser også en synkende interesse for strøm. Færre kunder følger strømpriser og forbruk like tett som før, noe som kan henge sammen med en periode med større stabilitet i markedet.
Videre avdekker målingen at bransjen har en tillitsutfordring. Selv om kundene uttrykker relativt høy tillit til sine egne leverandører, er tilliten til bransjen som helhet lav.
– Det er avgjørende for tilfredsheten at kundene føler seg trygge på at de har en strømavtale som er tilpasset deres behov, understreker Høst.
Vibb på topp i privatmarkedet, NTE best på bedrifter
Blant strømselskapene i privatmarkedet er det Vibb som får de beste tilbakemeldingene.
– Dette er første gang Vibb deltar i målingen, og de går rett til topps med en solid skår på 77,5. Vibb får mye ros for å gjøre kundeforholdet enkelt og for sine attraktive strømavtaler, sier Sindre Brochmann, senior forretningsutvikler i EPSI Norge.
Kilde: EPSI
I bedriftsmarkedet er det NTE som topper listen.
– NTE har bedret kundetilfredsheten det siste året, og kundene opplever at strømavtalene deres i større grad er tilpasset bedriftens behov. Selskapet har lyktes godt med å bygge sterke kunderelasjoner gjennom lokal forankring og effektiv kundekommunikasjon, forklarer Brochmann.
I privatmarkedet er det Fortum som havner nederst, mens Fjordkraft kommer dårligst ut i bedriftsmarkedet. For begge selskapene oppgir mange kunder at de er usikre på om strømavtalen de har, er den rette for dem. Mange etterlyser bedre informasjon, mer proaktivitet og konkurransedyktige avtaler.
Kilde: EPSI
Flere detaljer rundt studien finnes her!