Til tross for økt bevissthet og strengere lovgivning rundt bærekraft, viser en ny rapport fra Ignite og EY at kostnadsfokus fortsatt trumfer bærekraft som hovedprioritering blant innkjøpere i Norge, Sverige og Danmark. Mens 80 prosent av innkjøperne rangerer kostnadsreduksjon som en av deres tre viktigste prioriteringer, er tallet kun 53 prosent når det gjelder bærekraft.
![]() |
Sigbørn Nome, administrerende direktør i Ignite. Foto: Ignite |
– Vi ser at mange selskaper har gjort betydelige endringer i sine innkjøpsprosesser for å møte bærekraftsmål og nye krav, men det er fortsatt kostnadsbesparelser som styrer beslutningene, sier Sigbørn Nome, administrerende direktør i Ignite, ifølge en pressemelding.
– For at bærekraft virkelig skal bli drivende for innkjøp, må både kostnader og bærekraft bli parametere i vurderingen av leverandører og innkjøpsstrategier, fortsetter han.
Manglende kompetanse
Rapporten avslører også at 30 prosent peker på manglende kompetanse innen bærekraftige innkjøp som deres største utfordring, og mange bedrifter sliter fortsatt med å integrere bærekraftsmål i sine daglige innkjøpsprosesser.
– Det står ikke på viljen. Bortimot alle vi har snakket med har gjort tilpasninger i sine innkjøpsprosesser de siste tre årene, men vi mangler teknologi og data som kan dokumentere verdien av bærekraftige innkjøp og hjelpe innkjøpere å velge riktig, mener Ignite-lederen.
– Du finner ikke en ledergruppe i verden som vil prioritere bærekraft foran kostnadsbesparelser, om de ikke føler seg trygge på at det virker, fortsetter han.
Fra silo-tankegang til samarbeid
Til tross for presset fra nye lover, som for eksempel EUs taksonomi for bærekraftig finans og rapporteringskrav, er det fortsatt forbedringspotensial. Selv om 6 av 10 plasserer arbeidet med å forberede overholdelse av det kommende bærekraftsregelverket som hovedprioritet, har kun 25 prosent av bedriftene satt samarbeid mellom bærekrafts- og innkjøpsteam høyt på agendaen de siste 2-3 årene.
![]() |
Thomas Haver, partner i EY. Foto: EY |
– Det er behov for en kulturendring, hvor bærekraft ikke ses på som et separat initiativ, men som en integrert del av innkjøpsstrategien, sier Thomas Haver, partner i EY.
– De selskapene som klarer å forene kostnadsfokus med bærekraft, vil stå sterkere i møte med fremtidens krav fra både lovgivere og forbrukere, legger han til.
Rapporten konkluderer med at bedrifter som ønsker å ligge i forkant, må gjøre bærekraft til en kjernefunksjon i sine innkjøpsstrategier. Dette krever et tettere samarbeid mellom bærekrafts- og innkjøpsteam, samt en klar strategi for å måle og rapportere fremgang. Videre bør bedriftene fokusere på å bedre samarbeidet med leverandørene, inkludert bruk av insentiver og opplæring, for å drive frem bærekraftige løsninger i hele verdikjeden.