- Vi er rett og slett kjempestolte over de knallgode resultatene vi har oppnådd sammen med Bane NOR i Drammen. Dette kompliserte milliardprosjektet ble gjennomført uten alvorlige skader, under budsjett, det ble overlevert før tiden og på toppen oppnådde vi betydelig bedre miljø- og klimaavtrykk enn vår felles målsetting, sier direktør Neal Nordahl i Veidekke Anlegg i en pressemelding fra Veidekke.

Kontrakten mellom Veidekke og Bane NOR ble inngått i november 2019. Oppgaven var å bygge en 540 meter lang betongkulvert i en åpen byggegrop og en påfølgende 290 meter lang tunnel gjennom løsmasser i krevende grunnforhold og inn i fjellet i Strømsåsen, sør for Drammen stasjon. Parsellen er en del av Bane NORs Inter-City prosjekt «Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen» på Vestfold­banen, som skal gi sammenhengende dobbeltspor og flere tog mellom Oslo og Tønsberg. 

- Vi er veldig fornøyde med det gode resultatet Veidekke har oppnådd. At flere tar mer tog er et viktig bidrag til økt bærekraft, og det er viktig for oss at også byggearbeidet blir stadig mer bærekraftig og klimavennlig. Derfor må vi fortsette å strekke oss sammen med bygg- og anleggsbransjen. Her har Veidekke og utbyggingsprosjektet i Drammen gått foran med et godt eksempel, sier utbyggingsdirektør Bettina Sandvin i Bane NOR. 

- Det er selvsagt gøy at vi klarte å sette ny rekord, men jeg håper for klodens del at rekorden slås fortest mulig. For hele bransjen må ta ansvar og hele tiden søke nye og stadig mer miljøvennlige måter å gjennomføre anleggsprosjektene på dersom vi skal klare å nå våre felles klimamål og oppfylle våre forpliktelser, avslutter Neal Nordahl.

Les mer om prosjektet her.