Dette har ført til at Rema som en av ni norske virksomheter, har fått karakteren A (-) av CDP for sin klimarapportering, melder Rema i en pressemelding.

Blant tiltakene som har ført til betydelig reduksjon i utslipp, er bytte av skadelig freon-gass til klimavennlige kjølegasser i butikker og på distribunaler. Alene har dette redusert utslippene fra kjølegasser med 56 prosent siden 2013. Målet er å fase ut alle slike utslipp innen 2025.

Utslippene fra elektrisitet er halvert som en følge av bytte til LED-belysning og energieffektivisering i butikker. Den nye miljøbutikken utviklet i samarbeid med Snøhetta og SINTEF bidrar også til reduksjonen, med opptil 50 prosent mindre energiforbruk sammenlignet med andre butikker.

I industribedriftene Norsk Kylling og Grans Bryggerier har bytte fra fyringsolje til klimavennlige alternativer redusert utslippene med 19 prosent. Norsk Kylling har gjennomført en rekke endringer de siste årene og ble nylig tildelt prisen for Årets Snuoperasjon 2017 av Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Fornybar energi og flere varer med tog

Fornybar energi er et satsningsområde for Rema 1000. Alle nye butikker som bygges er klargjorte for solceller på taket, og siden 2016 har Rema 1000 Bjørndal som første butikk i Oslo, produsert energi tilsvarende 15 prosent av butikkens energibehov ved hjelp av solceller.

Til Rema Distribunal Vagle, som åpner i Sandnes i 2018, er det utviklet et innovativt system som ikke bare muliggjør produksjon av fornybar energi, men også lagrer og bruker energien effektivt og miljøvennlig. Resultat er en løsning som vil produsere energi tilsvarende behovet til 40 eneboliger.

Flere varer med tog reduserer klimabelastningen betydelig, og vi øker derfor andelen varer som fraktes på bane til våre distribunaler. Det beste eksemplet er Rema Distribusjon Narvik som har økt togandelen fra 75 % i 2015 til 95 % i 2016. Totalt har dette spart miljøet for 2 500 lastebilturer i 2016.

Blant de ni beste norske virksomhetene på klimaledelse

I 2017 er gjennomsnittet for nordiske virksomheter som rapporterer til CDP, karakteren C. Det samme snittet ser man i matbransjen internasjonalt. Rema 1000, som fikk karakteren karakteren A(-), rangeres dermed over gjennomsnittet i sin bransje og som en av de aller beste i Norden. I 2017 var det 60 norske virksomheter som ble forespurt om CDP-rapportering. Av disse var det ni norske virksomheter som scoret over B. Blant disse er Telenor, Statoil, Orkla og DNB, i tillegg til Rema 1000.