Sandefjord blir vertskap for det første prosjektet i sitt slag i Norge, som etter planen skal være i drift til sommeren, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

Grått blir grønt

Solcelleanlegget skal bygges på et såkalt «gråareal» ved E18 i Stokke i Vestfold. Ved å utnytte dette arealet produseres fornybar energi uten nye inngrep i naturen. Solkraften skal brukes til ladestasjon for tungbiler, og blir landets første solcelleanlegg langs vei.

– Vårt mål er å sikre samfunnet nok kraft på en mest mulig skånsom måte for naturen. Å bygge solkraft langs veier vil være en effektiv og bærekraftig bruk av arealer, men det er foreløpig uprøvd i Norge. Erfaringer fra dette prosjektet vil derfor bli viktig for fremtidig utvikling av fornybar kraft på gråarealer, sier senior prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund.

Lokal tilrettelegging

Ladestasjonen blir en del av døgnhvileplassen som er bygd ut av Furulund kro, og det er ladeselskapet Fastcharge som skal bygge og drifte ladeanlegget. Solcelleanlegget vil ha en årlig produksjon på rundt 500 MWh, som tilsvarer 3 000 ladeøkter per år.

Sandefjord kommune har også vært viktig for tilretteleggingen, og har nettopp vedtatt arealplanen for det 5,5 mål store kraftområdet.

Utfordrende drift

Avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen understreker at dette er et pilotprosjekt, og det viktigste er å vinne erfaringer for å kunne bidra best mulig til det grønne skiftet.

– Det vil være en del utfordringer med å ha et solcelleanlegg like ved en høytrafikkert vei, blant annet knyttet til brøyting og salting. Nå skal vi teste dette i praksis. Hva vi lærer, er viktigere enn antall kilowatt vi produserer. Målet er at dette prosjektet kan vise vei for lignende anlegg langs riksveger andre steder i landet, sier Tore Jan Hansen.

Han understreker at strømmen som produseres skal brukes til veiformål. Statens vegvesen krever av sine entreprenører at driften av riksveger i størst mulig grad skal skje med lavutslippskjøretøy og maskiner, men ladekapasiteten er begrenset.

Statens vegvesen har også planer for å utnytte solkraft på E18 Vestkorridoren i Bærum. Her planlegges solceller på støyskjermer som skal forsyne inngangspartiet til Høviktunnelen. Men dette prosjektet ligger noen år fram i tid.

Statens vegvesen og Hafslund står bak planene, mens Sandefjord kommune er tilretteleggeren. Fra høyre: ordfører Bjørn Ole Gleditch, avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen og prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund. Foto: Kari Liheim Sund, Statens vegvesen

Krafttak for tungbiler

Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimautslipp, og «tungbilpakken» er et satsingsområde både i Nasjonal transportplan 2025-2036 og i statsbudsjettet for neste år. I dag er mangel på døgnhvileplasser og ladeplasser en utfordring.

Tidligere denne uka la Statens vegvesen fram planene for hvile- og ladeplasser for tunge kjøretøy langs riksveg. Målet er at det skal være 80 døgnhvileplasser langs riksvegnettet i 2030.

Utviklingen av anlegget på Furulund går dermed inn i strategien for å gjøre det enklere for transportnæringen å kjøre utslippsfritt.