Ved å gå fra den tradisjonelle heltrykte rødhvite plastfolien til nesten full transparent folie tilrettelegger ROCKWOOL for at enda mer av leveransen fra isolasjonsgiganten kan havne i et sirkulært løp. Gjenvinnbarheten til plastfolien øker med 85% og er et nytt grønt initiativ som en del av ROCKWOOL sin strategi, melder selskapet i en pressemelding.

ROCKWOOL sin rødhvite folie har tidligere vært et velkjent syn på mange byggeplasser rundt om i Norge. Produkter fra fabrikkene i Norge og Danmark som har forsynt Norden har tradisjonelt vært innpakket med denne folien, men fra og med årsskiftet ble alle produkter fra fabrikken i Moss og Trondheim innpakket med transparent folie, og de danske fabrikkene går over til denne folien til høsten. Innen høsten er omme, vil alle produkter bestå av transparent folie.

Plastfolien var fra tidligere med tilnærmet 100% trykk, og den nye folien vil bestå av omtrent 10% trykk. Hensikten er å minske mengden fargetrykk og på den måten øke muligheten for å gjenvinne plastfolien til produkter med bredere anvendelsesområder enn tidligere. ROCKWOOL oppnår nå RecuClass-klassifisering B* som betyr at folien er kategorisert som 85% gjenvinnbar.

Christian Kofod - Sustainability Manager i ROCKWOOL Nordics. Foto: ROCKWOOL Nordics
Christian Kofod - Sustainability Manager i ROCKWOOL Nordics. Foto: ROCKWOOL Nordics

- Vi arbeider målrettet med å redusere vår miljøpåvirkning, og derfor er det naturlig at vi gjør en innsats rundt forpakningen av våre produkter, sier Christian Kofod, Sustainability Manager i ROCKWOOL Nordics.

Å forandre på plastfolien er et komplekst arbeid der det stilles mange krav både på funksjon og kvalitet.

- Muligheten for økt gjenvinnbarhet av plastfolien får ikke gå på kompromiss av de krav som plastfolien må oppfylle. Vi må kunne sikre at produktene når kundene uskadd, og at de kan holdes beskyttet på byggeplassen, forklarer Kofod.

Derfor stiller ROCKWOOL høye krav på plastfolien, både i henhold til håndtering, transport og klimaavtrykk. Basert på disse kravene har selskapet lagt stor vekt på å utvikle en løsning som ikke bare er bærekraftig og gjenvinnbar, men også robust og effektiv.

Allerede nå er den transparente folien å se på norske byggeplasser. Kofod legger vekt på at ROCKWOOL alltid jobber med nye utviklingsprosjekter der oppgraderingen av plastfolien kun er en del av dette.

- Bærekraftsarbeidet får aldri bremse opp. Som stor produsent i markedet finnes det alltid mer vi kan gjøre for å redusere klimaavtrykket vårt, avslutter Kofod.