Kampanjen er begrenset med en totalramme på 2 millioner kroner, melder Norsk solenergiforening.

Det er en økende interesse for solenergi i Norge, og Norsk solenergiforening mener Oslo kommune nå gjør akkurat det som trengs for å utløse norske solcelleprosjekter.

- Vi ser nå en positiv utvikling innen bruk av både solceller som produserer strøm og solfangere som produserer varme, sier Åse Lekang Sørensen i Norsk solenergiforening. 

- Det er viktig at insentiver bidrar til å øke markedet for solenergi, og fram til nå har det ikke vært noen utløsende finansieringsordninger for solceller i boliger. Det er fantastisk at Oslo kommune nå går foran med en solcellekampanje. 

Norsk solenergiforening viser til erfaringer fra solenergisatsinger i andre land, hvor prisene har gått kraftig ned ettersom markedet har økt. 

- Et større marked innen solenergi vil føre til økt kunnskap og oppmerksomhet rundt teknologien hos byggeiere og andre. Videre vil flere solenergisystemer føre til økt kunnskap og reduserte kostnader hos leverandører og installatører, noe som igjen vil føre til reduserte priser for kundene samt nye teknologiløsninger, sier Sørensen.

- Målet er at vi nå vil gå fra interesse og nysgjerrighet for solenergi til realisering av solenergiprosjekter. Oslo kommunes satsing vil gi Norge verdifulle erfaringer, avslutter Sørensen. - Dette er et flott eksempel til etterfølgelse for andre kommuner, og nasjonalt!