Fylkestinget i Sør-Trøndelag vedtok i vår bygging av et nytt skolebygg med flerbrukshall for Heimdal videregående skole på Saupstad i Trondheim. Bygget planlegges med en kapasitet på 1020 elever, og skal ferdigstilles til skolestart 2017. Skolen vil bli et pilotbygg for forskningssenteret ZEB (Zero Emission Buildings).

Et bevisst valg

-For oss er partnerskapet i ZEB og nye Heimdal videregående skole som nullutslippsbygg et bevisst valg for å nå fylkestingets vedtak om reduksjon av klimagassutslippene med 50 prosent i egen virksomhet, sier bygge- og eiendomssjef Rune Venås i Sør-Trøndelag fylkeskommune i en pressemelding.

Venås trekker også fram kunnskap som et viktig motiv bak avgjørelsen.

- Det er nødvendig med kompetanseheving både i egen organisasjon og hos aktørene i den regionale byggebransjen, hvis vi skal lykkes med våre klimapolitiske målsetninger, sier han.

Et spennende prosjekt

Bygget skal som minimum regnes som "nullutslippsbygg" med hensyn til utslipp av klimagasser fra energibruk i driftsfasen, definert som ZEB-O-nivå. I tillegg skal det tas hensyn til klimagassutslipp fra materialbruk.

ZEB-O-nivå (Zero Emission Building - Operation) er definert som følger: Beregnet klimagassutslipp fra energibruk relatert til drift av bygningene skal over året kompenseres gjennom produksjon av fornybar energi.

- Dette er et meget spennende prosjekt med ambisjoner om å bli det mest klimavennlige skolebygget i landet. Jeg synes det er spesielt fint at det er en videregående skole; på denne måten kan fremtidens teknologier demonstreres og testes ut av morgendagens voksne. Forhåpentligvis vil det også inspirere elevene til å satse på energi- og miljøfag, sier pilotbyggkoordinator i ZEB, Inger Andresen.

Videre forskning og utvikling

Andresen tror også at prosjektet vil kunne gi grunnlag for videre forskning og utvikling innenfor et bredt spektrum av viktige utfordringer.

- Dette kan være alt fra materialteknologi, informasjonsteknologi og design til ressurseffektivitet og energisystemer etc. Plasseringen i Trondheim med den nære tilknytningen til NTNU og SINTEF legger godt til rette for bruk av prosjektet i forskning og undervisning, sier Andresen.