Teknikken bygger på mangeårig svensk forskning, blant annet ved Luleå Tekniske Universitet, på prosesser for videreforedling av svartlut og restprodukter fra skogsindustrien til fornybar metanol og DME. DME er et fleksibelt brensel som både kan benyttes som motordrivstoff og som kan blandes i propan som energigass for industrielle prosesser. Dette melder Flogas.

Først ut til å benytte seg av dette brenselet er Svevias asfaltverk på Arlanda som fikk de første leveransene til sin asfaltproduksjon i mai i år.

- Vi verner om miljøet og tar ansvar når det gjelder å drive vår virksomhet på en fornybar og miljøvennlig måte. Å produsere asfalt er en CO2-insentiv virksomhet, og vi jobber fortløpende med å minimere utslippene. Vi er derfor veldig fornøyde med å få mulighet å prøve dette fornybare brenselet i våre asfaltverk, sier Magnus Petterson, entrepenøringeniør hos Svevia.

Flogas sin idé er å gradvis øke innblandingen av BioDME i propan for å på sikt, når tilbudet er tilstrekkelig stort, å kunne benytte hundre prosent fornybar BioDME. De kundene som allerede i dag bruker propan, kan starte med å blande inn inntil 20 prosent BioDME uten behov for endringer på sitt anlegg.

Etter justeringer i anleggene kan innblandingen økes helt opp til hundre prosent. Ettersom BioDME produseres fra avfall fra biomasse, så har det meget gode klimaegenskaper. Produksjonen foregår foreløpig bare ved LTU Green Fuels pilotanlegg i Piteå i Nord-Sverige.

- Vi ser et stort potensial i å bruke BioDME i industrielle varmeprosesser. Leveranser av lavinnblandet BioDME i gasol* er ett første steg mot et klimatnøytralt samfunn, og vi er veldig glade for å få delta i dette samarbeidet, sier Birgitta Marke, plassjef i LTU Green Fuels.

- LTU har i mange år hatt et stort engasjement innen prosesser for forvandling av biomasse til klimanøytrale og kostnadseffektive brensler og kjemikalier. Forskningen har nå kommet så langt at vi har begynt en validering av prosessene i større skala, og det er mye mer tilfredsstillende å se at det finnes en stor interesse fra industrien til å teste ut de nye alternativene i kommersiell skala, sier professer Rikard Gebart ved Luleå Tekniske Universitet.

- Vi vil gjerne være en del av utviklingen mot et fornybart brensel for industrien. Vår rolle er logistikk og markedsføring. Ved å starte med lav-blanding av BioDME i gasol, kan vi garantere at produktet alltid finnes tilgjengelig. Skulle BioDME av en eller annen grunn ikke være tilgjengelig, går det greit å kjøre videre med gasol. Så det er ingen risiko for at noen vil få produksjonsstopp på grunn av feil på produktet, sier Bernt Henriksson som er regionsjef i Flogas Sverige AB.

- Leveransesikkerheten er høy, ettersom vi bruker eksisterende infrastruktur med tankbiler og jernbane. Investeringen for kunden er lav, og den er raskt tilbakebetalt. Vi ser det som den mest effektive måten for industrien å gå fra fossilt brensel til et fornybart alternativ, sier Henriksson.

*Gasol er et svensk handelsnavn for LPG (Liquefied Petroleum Gas)