- På grunn av et tilbud om alltid tilgjengelig hurtiglading vil dermed skoler, og for den saks skyld andre offentlige bygg, kunne konkurrere med dagens bensinstasjoner, sier Usman Dar i Sweco AS.
Han har vært med i konseptutformingen av vinnerbidraget til Sweco, i Undervisningsbyggs innovasjonskonkurranse tidligere i år. Formålet med konkurransen var å finne løsninger for å lagre eller utnytte solstrømmen ved skolene i Oslo, etterhvert som disse blir utbygd med solceller.
- Ved salg av hurtiglading til 2 kr/kWh vil hver skole tjene mellom 400 000 og 800 000 kroner per år. I tillegg vil, om man ser Oslo kommune som en enhet, de kommunale tjenestebilene spare betydelige drivstoffkostnader hvis de lader bilene ved skolene, sier Dar.
Utfordringen med å nyttiggjøre seg overskuddet fra solcelleanlegg sommerstid er en kjent problemstilling. Dette problemet er særskilt relevant og ekstra utfordrende for skolebygg, hvor behovet er i motfase med produksjonen fra solcelleanlegg.
Swecos vinnerkonsept, i Undervisningsbyggs konkurranse, går ut på å utnytte overskudd av solstrøm som produseres sommerstid, så vel som resten av året, ved å dimensjonere en batteripakke etter produksjonen på en dimensjonerende sommerdag.
Vil også kunne redusere effektleddet
- Batteripakken vil da, sammen med kunstig intelligens og smart styring, sørge for salg av overskuddskraft til elbiler via hurtigladere på eiendommen, sier Dar.
- I tillegg vil batteriløsningen øke lønnsomheten for systemet gjennom effektflytting (peak-shaving), slik at man minimerer månedlige effekttopper, og dermed reduserer effektleddet i nettleien.
For å optimalisere hvor og når effekten skal forflyttes, vil det være fordel om den kunstige intelligensen innehar maskinlæringsalgoritmer og predikasjon av neste dags vær og solinnstråling.