- På grunn av et tilbud om alltid tilgjengelig hurtiglading vil dermed skoler, og for den saks skyld andre offentlige bygg, kunne konkurrere med dagens bensinstasjoner, sier Usman Dar i Sweco AS.

Han har vært med i konseptutformingen av vinnerbidraget til Sweco, i Undervisningsbyggs innovasjonskonkurranse tidligere i år. Formålet med konkurransen var å finne løsninger for å lagre eller utnytte solstrømmen ved skolene i Oslo, etterhvert som disse blir utbygd med solceller.

- Ved salg av hurtiglading til 2 kr/kWh vil hver skole tjene mellom 400 000 og 800 000 kroner per år. I tillegg vil, om man ser Oslo kommune som en enhet, de kommunale tjenestebilene spare betydelige drivstoffkostnader hvis de lader bilene ved skolene, sier Dar.

Utfordringen med å nyttiggjøre seg overskuddet fra solcelleanlegg sommerstid er en kjent problemstilling. Dette problemet er særskilt relevant og ekstra utfordrende for skolebygg, hvor behovet er i motfase med produksjonen fra solcelleanlegg.

Swecos vinnerkonsept, i Undervisningsbyggs konkurranse, går ut på å utnytte overskudd av solstrøm som produseres sommerstid, så vel som resten av året, ved å dimensjonere en batteripakke etter produksjonen på en dimensjonerende sommerdag.

Vil også kunne redusere effektleddet

- Batteripakken vil da, sammen med kunstig intelligens og smart styring, sørge for salg av overskuddskraft til elbiler via hurtigladere på eiendommen, sier Dar. 

- I tillegg vil batteriløsningen øke lønnsomheten for systemet gjennom effektflytting (peak-shaving), slik at man minimerer månedlige effekttopper, og dermed reduserer effektleddet i nettleien.
For å optimalisere hvor og når effekten skal forflyttes, vil det være fordel om den kunstige intelligensen innehar maskinlæringsalgoritmer og predikasjon av neste dags vær og solinnstråling.

Dette er et utdrag av en sak som du i sin helhet finner i EnergiRapporten nr. 25/2018. Du kan bestille abonnement på EnergiRapporten her!