Terminalen vil være helt i toppen i Europa når det gjelder miljøvennlige post- og logistikkterminaler. I Trondheim samles fire terminaler til et logistikksenter. 

- Bare kjøringen mellom de terminalene i dag, tilsvarer årlig 250 tonn CO2-utslipp. Når vi samles, blir vi kvitt dette, sier Ingar Norvik, senior prosjektleder i Posten Eiendom, til Tekniske Nyheter.

Posten har som mål å redusere CO2-utslippene med 40 prosent innen 2020. Dette er i forhold til utslippene i 2008. 

- Den nye terminalen i Trondheim er et av stegene for å nå det målet, sier Norvik.

Ideer fra egne ansatte

Posten har opprettet et eget miljøfond for å få ideer fra egne ansatte. 

- Dette har gjort at vi slipper å leie inn konsulenter for å få gode miljøløsninger, sier Norvik.

-  I forprosjektet vårt i Trondheim har vi hatt gode ambassadører som gjennom miljøfondet har fått utviklet egne ideer, som vi har brukt i forprosjektet for den nye terminalen, sier han.

Lysstolper med batterilagring

Utenfor terminalen, på parkeringsplassen, skal det plasseres syv autonome lysstolper som er utstyrt med en vindturbin, solceller og en batteripakke i bunn.

- Stolpene vil produserer energien om dagen, og lagre den i batteriet. Til sammen vil de produsere cirka 6 000 kWh per år.  Stolpene vil produsere så mye energi at vi også kan lade el-syklene til våre ansatte, sier Norvik. 

- Vi trenger ikke å koble stolpene på en infrastruktur. De kan stå helt for seg selv, vi kan sette de opp på et fjell, hvis det er et poeng.

Syv lyktestolper, liknende de på bildet, vil bli montert ved terminalen. Med egne solceller og vindturbiner vil de produsere cirka 6 000 kWh årlig, og kan lade opp el-syklene til de ansatte. Foto: Posten Norge

Skal produsere 530 000 kWh

- Vi har lagd et bygningsintegrert energianlegg for produksjon av egen energi, som vi skal bruke til egen transport og til å kutte strømtopper i løpet av døgnet, sier Norvik. - Produksjonen er estimert til 530 000 kWh per år.

Energianlegget består av 5 000 m2 solceller, en vindturbin med effekt 20 KW og en batteripakke med en kapasitet på 250 kWh.

- Vi har beregnet at solcellene vil produsere 500 000 kWh per år, og at vi får en produksjon fra vindturbinen på 30 000 kWh per år, sier Norvik.

Energien fra anlegget vi bli lagret i batteripakken, i påvente av at bilene kommer tilbake og skal lades opp. 

- Hvis det blir for mye energi for batteripakken, så kjører vi den inn i bygget vårt og bruker den der, sier Norvik.

Han tror at strømleverandørene i fremtiden vil pålegge brukerne en “rushtidsavgift” på elektrisitet om ettermiddagen, når induksjonstoppene skal brukes og alle el-bilene skal lades samtidig.

- Det vil bli en enorm belastning på strømnettet. Da vil vi bruke energi fra anlegget til å kutte strømtopper, sier Norvik.

 

Ingar Norvik, senior prosjektleder utvikling i Posten Eiendom, på befaring i den nye terminalen. Foto: Enova

Han sier at det ikke i utgangspunktet er tenkt å kjøre energien tilbake på nettet. 

- Om sommeren når vi har som mest produksjon, kan overskudds- energien selges til naboen Rema 1000 som har bruk for energi til kjøling og frysing.

Posten har valgt å lagre energien i batterier. Naboen Asko har valgt hydrogenproduksjon. 

- Vi kan i fremtiden bygge et dobbelt så stort solcelleanlegg for hydrogenproduksjon, sier Norvik.

- Potensielt kan vi produserer all den energien Posten og Bring trenger for å distribuere all post, paller og pakker i Trondheim kommune med egenprodusert energi, sier Norvik.

Energieffektive hurtigporter kan spare 250 000 kWh per år

I lastehusene, der lastebilen rygger inntil, har det tradisjonelt vært kun én port på innsiden. Dette gir store utfordringer når det gjelder energitap. 

- Normalt sett pleier man å sette opp en vindgardin, som på et kjøpesenter, sier Norvik. 

- I den nye terminalen har vi montert to porter. Én ledd- og hurtigport i hvert lastehus. Denne løsningen reduserer oppetiden på hver port med 50 prosent. I forhold til en vanlig løsning med vindgardiner, er det estimert at vi vil spare 250 000 kWh per år. Dette vil på sikt kunne spare oss for store summer, hvis løsningen monteres på alle terminalene til Posten og er overførbart til alle lignende bygg, sier Norvik.

Enova har bidratt med 14,2 millioner kroner til å realisere innovative miljøløsninger i den nye terminalen.

Dette er et utdrag av en sak som du i sin helhet  finner i EnergiRapporten nr. 5/2017. Du kan bestille abonnement på EnergiRapporten her!