Dette melder det danske Teknologisk Institut.

En rekke danske selskaper vil sammen med Teknologisk Institut utvikle et biobasert bindemiddel til asfalt som erstatning for fossil bitumen. Løsningen kan potensielt redusere CO₂-utslippene fra asfaltproduksjonen betydelig og styrke forsyningssikkerheten for dette viktige råmaterialet.

Kan redusere klimabelastningen

Asfalt består hovedsakelig av en blanding av stein, sand og grus, som utgjør 95 prosent av materialet, mens de resterende fem prosentene er en mørk, klebrig masse kalt bitumen. Bitumen sørger for at asfalten henger sammen og gir den dens karakteristiske svarte farge. Selv om bitumen utgjør en liten del av asfalten, står den for en betydelig del av CO₂-avtrykket fordi den stammer fra fossil råolje.

Ved å erstatte halvparten av bitumen i asfalt med et CO₂-nøytralt alternativ, er det potensial for å redusere Danmarks CO₂-utslipp med 25 000 tonn per år.

– Når én enkelt komponent bidrar vesentlig til klimaavtrykket, kan det være gunstig å finne en mindre belastende erstatning. Ambisjonen er å utvikle et alternativ til bitumen som ligner det tradisjonelle produktet, men som er basert på olje fra biobaserte materialer som halm. Lykkes dette, kan det føre til betydelige CO₂-reduksjoner og åpne nye forretningsmuligheter, forteller prosjektleder Trine Boje Røgild fra Teknologisk Institut.

CO₂ blir lagret i asfalten

Prosjektet skal undersøke mulighetene i de termokjemiske prosessene pyrolyse og hydrotermisk likvefaksjon (HTL), der biomasse som for eksempel halm utsettes for trykk og varme og dermed brytes ned i en prosess som ligner naturens. Over millioner av år har dyre- og planterester blitt omdannet til olje dypt under jordoverflaten.

– Biologiske reststrømmer som halm og tre er interessante fordi vi kan omdanne dem til biooljer som minner om fossile oljer. Hvis bitumen kan produseres fra biologiske materialer, vil karbonet fra disse reststrømmene bli lagret i asfalten i stedet for å bli frigitt som CO₂ ved forbrenning, sier Trine Boje Røgild.

Geopolitisk ustabilitet presser leveranser av bitumen

I tillegg til den grønne agendaen er asfaltprodusentene også presset til å finne alternativer på grunn av stigende priser og redusert tilgjengelighet av bitumen. Siden 2020 har prisen på bitumen økt med over 250 prosent, fordi raffineriene i økende grad velger å oppgradere bitumenfraksjonen til mer lønnsomme produkter.

– Vi vet at bitumen i større grad kommer fra områder med økende usikkerhet og geopolitisk ustabilitet, noe som gjør forsyningskjedene sårbare. En frikobling fra den fossile industrien vil styrke leveransesikkerheten vår betydelig, uttaler Lotte Regel Josephsen, laboratorieleder og ansvarlig for bærekraft hos PEAB Asfalt.

Prosjektets partnere forventer at et brukbart alternativ kan åpne for nye forretningsmuligheter, ikke bare i asfaltbransjen, men også for bioolje generelt. På lengre sikt kan utviklingen av et biobasert asfaltbindemiddel potensielt transformere industrien og bidra til en CO₂-redusert asfaltproduksjon.

Prosjektet strekker seg over to år og vil involvere utvikling, testing og demonstrasjon av de nye løsningene.