– Den norske maritime sektoren går foran, nok en gang, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap), ifølge en pressemelding fra Enova.

– Disse prosjektene kan kutte utslippene i Norge, men vil også bidra til omstillingen i resten av Europa og verden, sier han.

Energiminister Terje Aasland (Ap) skyter i:   

– Gratulerer til prosjektene som har fått støtte i dag. Det er fantastisk å se så mange aktører satse på innovative og utslippsfrie løsninger. Norge har en lang tradisjon som ledende maritim nasjon, sier han.  

Og legger til:  

– Det vi gjør for å utvikle utslippsfrie løsninger for maritim transport her hjemme vil kunne ha betydning langt utenfor våre grenser.  

Hydrogen til norske skip  

Målet med Enovas støtte er å etablere den første fungerende verdikjeden for hydrogen i Norge, som et springbrett for videre utvikling.  

Slik at hydrogen på sikt kan bli et mer tilgjengelig og bærekraftig drivstoff, også økonomisk. 

– Prosjektene som får støtte vil bli del av et nettverk av hydrogenprodusenter langs den norske kystlinjen, fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord. 

Det sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.  

– Dette vil gjøre hydrogen mer tilgjengelig for de som ønsker å satse på en bærekraftig skipsfart, sier han.   

Disse prosjektene får støtte:  

  • Hydrogenanlegg i Slagentangen i Vestfold: GreenH i samarbeid med Grieg Edge og Esso Norge. Støttebeløp: 144,11 millioner norske kroner. 
  • Hydrogenanlegg i Egersund i Rogaland: Kaupanes Hydrogen, eid av Hydrogen Solutions, Dalane Energi og Eigersund Næring og Havn. Støttebeløp: 206 millioner norske kroner.  
  • Hydrogenanlegg i Florø i Vestland: HyFuel, eid av Hydrogen Solutions, Fjord Base og Sogn og Fjordane Energi. Støttebeløp: 180 millioner norske kroner.   
  • Hydrogenanlegg i Kristiansund i Møre og Romsdal: GreenH. Støttebeløp: 118, 66 millioner norske kroner.  
  • Hydrogenanlegg i Bodø i Nordland: GreenH . Støttebeløp: 128,65 millioner norske kroner.  

– Dette er pionerer som går i front for hydrogen, og sikrer forsyningen langs norskekysten, sier Nakstad. 

Og legger til: 

– Det vil sikre grunnlaget for at hydrogen kan utvikle seg til å bli et drivstoff mange kan ta i bruk. 

Oversikt over hydrogenpunktene langs kysten. Illustrasjon/kart: Enova

5,5 prosent av nasjonale utslipp  

Samlet vil prosjektene som har fått støtte under Enovas satsing, nå og i 2022, bidra til en produksjonskapasitet på 100 MW, som tilsvarer ca. 40 tonn hydrogen per dag.   

I tillegg vil prosjektene bidra til en utslippsreduksjon på 200.000 tonn CO2 per år. 

Det tilsvarer 5,5 prosent av de nasjonale utslippene fra sjøfart og fiske på 3,66 millioner tonn CO2 per år, ifølge SSB-tall fra 2022. 

– Lykkes vi med disse første prosjektene og utslippskuttene, har vi banet vei for vesentlige utslippskutt fremover, sier Sigmund Størset, målansvarlig for hydrogen i Enova.  

Utslippsreduksjonen forutsetter at det investeres i tilsvarende antall fartøy, for å kunne ta i bruk hydrogenet.  

Satsing på hydrogen og ammoniakk  

I desember i 2023 varslet Enova en kraftig styrking av satsingen innen hydrogen og ammoniakk som drivstoff i maritim sektor. Gjennom nye støtteprogram for både produksjon og infrastruktur for hydrogen, infrastruktur for ammoniakk og støtte til hydrogen- og ammoniakkfartøy.  

Målet med satsingen i sin helhet er å realisere de første fungerende verdikjedene for både hydrogen og ammoniakk som drivstoff i Norge. 

Infrastruktur for ammoniakk  

Enova har varslet at det vil komme et tilsvarende program for støtte til bunkringsanlegg for ammoniakk til skipsfarten langs kysten.   

– Dette støtteprogrammet vil være en viktig del av satsing, og vi arbeider med programmet nå, sier Størset.  

– Vi planlegger med å legge ut foreløpige programkriterier for innspill fra markedet i løpet av første kvartal 2025, og at programmet endelig lanseres i løpet av andre kvartal, sier han. 

Les mer: «Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027».  

Les mer: Samlet oversikt over støtte til hydrogenprosjekter.